Snel Afvallen!

De afslank wereld is er een vol met beloftes, valkuilen, triomfen en teleurstellingen. Verreweg de meeste beloftes die jou worden gedaan zijn bedacht door marketingbureau’s en geven je een verkeerd beeld. Het resultaat is dan ook vaak dat je zeker gewicht verliest maar ook je gezondheid op het spel zet en je waarschijnlijk slechts tijdelijke resultaten behaalt.

Is het dan wel mogelijk om snel en gezond af te vallen?
Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Is het mogelijk om af te vallen? Ja. Is dit dan ook snel te bereiken? Ja en Nee. Snel afvallen (1-2 kg per week of meer) kan maar is per definitie ongezond en het grootste deel van het verloren gewicht zal geen vet zijn. Relatief snel (o,5 kg per week) Is een realistisch doel en kan op een gezonde manier bereikt worden. In dit blog bespreek ik de opties voor je.

Eiwit dieet
Het eiwitdieet is al een tijd lang populair. Het is een methode die goed kan werken. Het nadeel van populaire dieetvormen is dat er dan ook varianten op de markt komen die minder gezond zijn. Afslanken met een eiwitrijk dieet werkt prima omdat je de spiermassa beschermt en omdat eiwitten een verzadigd gevoel geven. Proteïne rijk voedsel doet er langer over om te verteren en dus blijft het hongergevoel langer weg. Bovendien eet je ook minder koolhydraten tijdens dit dieet en ook dat heeft een gunstig effect op je gewicht. Oriënteer je goed als je het eiwitdieet een kans wilt geven. Een interessant artikel vind je hier: www.goldennatureproducts.nl/eiwitrijke-voeding

Suikervrij dieet
Suiker is het nieuwe vet. Deze uitspraak komt voort uit de overtuiging van een aantal; jaar geleden. Men was ervan overtuigd dat vet eten de oorzaak van ons overgewicht was en dat vetvrij eten de oplossing moest zijn. Dit betekende een enorme opmars van light producten. Allerlei producten met minder of geen vet. Het probleem wanneer je het vet uit bepaalde producten haalt is echter dat de smaak aanzienlijk minder wordt. De oplossing hiervoor was meer suiker, zout en of smaakstoffen. Gelukkig weten we inmiddels dat mager eten gezond is maar dat we met name onderscheid dienen te maken tussen goede en slechte vetten. Suiker (en snelle koolhydraten) is wel een echte boosdoener als het om overgewicht gaat. Suiker inname is een van de grootste veroorzakers van vetopslag. Door een teveel aan suiker, gaan er allerlei processen in je lichaam aan het werk met als uiteindelijke resultaat dat je vet opslaat. De suikers die je nodig hebt, worden al aangemaakt uit de normalen en gezonde voeding die je binnenkrijgt met een gezond eetpatroon. Alle suiker die je zelf eet zal worden opgeslagen als vet, tenzij je de suikers direct verbrand. Tijdens of direct na het sporten bijvoorbeeld, is suiker wel nuttig maar ook hier geld weer dat overdaad schaadt.

 

Low carb dieet
Een teveel aan koolhydraten en met name aan snelle koolhydraten veroorzaakt overgewicht. Door meet proteine te eten en minder koolhydraten, kun je dit probleem oplossen. Je hebt wel koolhydraten nodig om genoeg energie te hebben voor je dagelijkse bezigheden. Als je intensief sport of een lichamelijk zware baan hebt is dit wellicht niet de beste keuze voor jou maar in de meeste andere gevallen kan dit een effectief dieet zijn. Low carb betekent vooral dat je gaat leren om snelle koolhydraten te mijden en te vervangen door langzaam verterende koolhydraten zoals volkoren producten, peulvruchten en groentes. Low carb heeft raakvlakken met het eiwit dieet en paleo.

Heb je geen zin om te lezen? Kijk dan in ieder geval even dit grappige filmpje over gezonde snacks!

Natuurlijk zijn er meer opties maar je mag ervan uit gaan dat de meeste diëten die snelle resultaten beloven, niet zullen bijdragen aan je gezondheid. Probeer afslanken te zien als gezonder worden en niet alleen te focussen op de weegschaal. Oriënteer je goed en raadpleeg desnoods een personal trainer of voedingsdeskundige wanneer je serieus bent over je gewicht en gezondheid. Zoek naar een manier die bij jou en je levensstijl past en waarbij je een goed gevoel hebt. En onthoud dat je lichaam een complexe machine is die pas optimaal functioneert wanneer het alle voedingsstoffen, vitamines en mineralen krijgt die het nodig heeft. Balans is hierin dus erg belangrijk want een lichaam in balans is een gezond en slank lichaam.

Snel Afvallen!

Wat moet ik na de training eten?

Wat je direct of kort na je workout eet is misschien wel je belangrijkste maaltijd. Je hebt intensief gesport en wilt er alles uithalen wat erin zit toch? Let dan even op en lees dit artikel. Ik vertel je wat je moet eten en wanneer je hier het meeste profijt van hebt.

Laten we eerst een wat helderheid scheppen want als je eenmaal weet welke voedingsmiddelen cruciaal zijn na je training en waar je deze vandaan haalt, is het allemaal niet meer zo ingewikkeld.
In dit artikel geef ik antwoord op de vragen:
Waarom je direct of kort na je training zou moeten eten
Wat je dan moet eten
Wat je absoluut moet vermijden!
En wanneer is nou precies het juiste moment?

Training en voeding hebben altijd direct met elkaar te maken en het een kan niet zonder het ander. Wil je afvallen, aankomen, fitter worden of je gewoon lekker in je vel voelen dan is het belangrijk om beide in orde te hebben. trainen met een volle maag is niet fijn en al helemaal niet gezond, zonder voeding is het ook niet aan te raden om intensief te sporten. Sommige mensen denken dat sporten in combinatie met een crashdieet de oplossing voor hun overgewicht is maar niets is minder waar. Je lichaam voorzien van de juiste voedingsstoffen op precies het goede moment is wel het antwoord en de juiste manier om overgewicht te bestrijden. Intensief sporten en verstandig met je voeding omgaan kan wonderen verrichten!

Waarom je direct of kort na het sporten moet eten?
Door te sporten verbruik je energie en dus calorieën. Je trekt de glycogeen voorraden in je spieren leeg en belast je spieren intensief. Daarom is het belangrijk om je lichaam direct na een wedstrijd of training te voorzien van voedingsstoffen. Je spieren hebben dit nodig om te herstellen en je leeggetrokken glycogeenvoorraden worden zo weer aangevuld. Door de juiste voeding na deze belasting kan je lichaam zich aanpassen zodat het klaar is voor de volgende training.

Wat moet ik dan eten?
Naast water heb je direct na een intensieve workout, koolhydraten en proteïne nodig. Je moet je lichaam voeden met koolhydraat en proteïne rijk voedsel. Deze after workout meal moet ongeveer de helft van het aantal calorieën die je zojuist verbruikt hebben. Bodybuilders die vooral het opbouwen van spierweefsel als doel hebben, kunnen het beste een hoogwaardige proteïne shake gebruiken. Voor de andere sporters heb ik een paar suggesties op een rijtje gezet.

  • Volkoren brood met een gekookt eitje
  • Groene smoothie met chiazaad
  • Groene salade met kip of tonijn
  • Kwark met fruit

Wat moet je vermijden na de training?
Vet eten kun je beter vermijden. Vet is moeilijk verteerbaar en een vette hap direct na je training kan wat spijsverteringsproblemen geven. Bovendien vertraagt vet de opname van voedingsstoffen door je lichaam. De broodnodige koolhydraten en eiwitten worden dus te langzaam opgenomen als je maaltijd teveel vet bevat

De beste timing
Binnen een half uur na je workout moet je lichaam gehydrateerd zijn. Dis drink vrijwel meteen nadat je klaar bent genoeg om je elektrolyten aan te vullen en uitdroging te voorkomen. De eiwitten en koolhydraten heb je binnen een uur na de training hard nodig. Alles wat je later als een uur nog eet, heeft minder effect. Het groei en herstelraam bevind zich dus in de 60 minuten direct na je training of wedstrijd.

Het is van belang om te hydrateren, energie aan te vullen en je lichaam te voorzien van voedingsstoffen om te herstellen. Probeer wel te voorkomen dat je enorm gaat bunkeren na de training.

Wat moet ik na de training eten?

Wat moet ik eten voor mijn workout?

Nutriënt timing kan je helpen om beter te presteren. Het is dus de moeite waard om na te denken over wat je voor een workout eet. Er zijn twee basisregels die je in acht kunt nemen. Ten eerste is het van belang dat het licht verteerbaar is maar wel genoeg energie levert om intensief te sporten. Ten tweede is het belangrijk dat het niet meer energie levert dan dat je verbruikt tijdens je workout en het mag ook niet te weinig calorieën bevatten, anders kom je halverwege tekort. In dit artikel bespreek ik een aantal opties.

Koolhydraten, eiwitten of vetten
Vlak voor het sporten heb je het meeste baat bij een snelle energieleverancier waar je de rest van de training mee vooruit kan. Koolhydraatrijke voeding voor de workout is dus de beste keuze.
Koolhydraten geven je de energie om te kunnen sporten en bovendien zijn ze licht verteerbaar. Eiwitten en vetten doen er veel langer over om te verteren en zorgen voor een voller gevoel. Tijdens een training of wedstrijd is dit dus ongewenst. De juiste verhouding van koolhydraten en eiwitten is 3:1. Ook kun je er nog wat gezonde vetten aan toevoegen maar overdrijf dit zeker niet. Olijfolie, chiazaad of lijnzaad zijn rijk aan gezonde vetten. Een uur voor de wedstrijd of training kun je dus het beste een banaan, groene smoothie of een stukje meloen eten. Sportdrankjes en meuslirepen kunnen ook handig zijn maar pas op met toegevoegde suikers, geur en kleurstoffen

Simpele of complexe koolhydraten?
Langzame of complexe koolhydraten geven je langdurig energie. Simpele koolhydraten geven je een snelle maar korte energieboost, gevolgd door een dip. Volkoren producten, peulvruchten en groenten leveren je de juiste koolhydraten en zitten bovendien vol voedingsvezel en vitaminen.

Hoeveel water?
Zorg ook voor voldoende water voor, tijdens en na je training. Door het transpireren verliest je lichaam veel vocht en het is belangrijk om dit aan te blijven vullen. Uitdroging kan hoofdpijn en kramp veroorzaken en je prestaties zeer nadelig beïnvloeden. Twee liter water per dag wordt aangeraden maar op trainingsdagen kun je makkelijk 3 tot 4 liter gebruiken. Drink voor, tijdens en na je training of wedstrijd ruim water.
Tijdens het sporten verlies je niet alleen vocht maar ook zouten ofwel electrolyten. Deze moet je weer aanvullen. Je kunt een beetje zout oplossen in je favoriete pre-workout drank of een sportdrankje nemen waarvan je tijdens de workout slokjes neemt.

 

Hoeveel moet ik eten?
Als je een te grote maaltijd nuttigt, kun je daar last van krijgen tijdens het sporten maar als je te weinig binnen hebt gekregen, heb je de energie niet om je training vol te houden. Een goede maatstaf voor vrouwen is 200 calorieën en voor mannen zo’n 300. Eet dus 2 tot 3 uur voor de wedstrijd of training een maaltijd bestaande uit volkoren producten, fruit, groente, magere melk of bijvoorbeeld eieren en houd het aantal calorieën in de gaten. Ga voor jezelf na wat het beste moment is om te eten. 3 uur, 2 uur of misschien wel 1,5 uur. Dit verschilt van persoon tot persoon.
Ieder lichaam reageert weer anders dus is het aan jou om uit te vinden hoe je het beste presteert. Er zijn mensen die het beste presteren op een lege maag en anderen spelen dan juist niets klaar maar hebben echt een maaltijd nodig om behoorlijk te kunnen sporten. De richtlijnen in dit artikel zouden je op weg moeten helpen. Als je er zelf niet uitkomt, kun je altijd een afspraak maken bij een sportarts of diëtist.

Wat moet ik eten voor mijn workout?

Afvallen, ook jij kunt het

Als jij een van de velen bent die ondanks verwoede pogingen om af te vallen maar ontmoedigd bent geraakt door tegenvallende resultaten, dan is dit artikel voor jou. Blijf gewoon doorgaan met je strijd tegen de overtollige kilo’s en volg deze tips op. Je zult zien dat je stapje voor stapje steeds dichter bij je doel komt.

Zorg voor vocht.
Zorg er ten eerste voor dat je voldoende drinkt. Deze tips heb je waarschijnlijk al vaker gehoord maar het is een belangrijk punt. Uitdroging zorgt voor dorst en in sommige gevallen kan je lichaam dorst verwarren met honger. Het gevaar van te weinig drinken is dus ook dat je teveel kunt gaan eten terwijl je eigenlijk alleen maar vocht nodig hebt.

Boodschappen met een stopwatch.
Een leuke tip voor als je boodschappen moet doen is een stopwatch meenemen en een boodschappenlijstje. Als je maar een bepaalde tijd hebt om alleen de spullen te halen die op je lijstje staan, voorkom je impuls aankopen en zal je hoogstwaarschijnlijk ook minder junkfood in huis halen.

Gewoon doorgaan.
Consequent blijven is belangrijk en het stellen van realistische doelen is ook iets waar je goed over na moet denken. Niemand is van de een op de andere dag slank. 20 Weken een trainingsschema en dieet volgen voordat je leuke resultaten boekt is reëler dan de 6 tot 8 weken die je vaak in advertenties ziet. Zorg dat je een gezond dieet hebt met een bijpassend schema om te sporten en houd je daar ook aan. De resultaten komen echt wel.

Geduld is waar het allemaal om draait. Als je op de korte termijn focust ben je eerder geneigd om naar gevaarlijke en ongezonde middelen als crash diëten en afslankpillen te grijpen.

Gebruik apps.
Zet de stappenteller op je smartphone aan en stel doelen in. Het lijkt misschien geen grote inspanning maar het is wel een leuk spelletje om elke dag je doel te halen in de vorm van een bepaald aantal stappen. Stel je doel bij en maak het voor jezelf leuk om er ook echt aan te werken. Je zult ongemerkt toch extra calorieën verbranden op deze manier.

Slaapgebrek maakt het stresshormoon Cortisol los en dat kan leiden tot het vasthouden van vet in je lichaam. Zorg er dus voor dat je voldoende slaap krijgt en probeer 6 tot 8 uur te slapen iedere nacht.

Keihard ertegenaan.
Ben je al een tijd bezig en heb je afscheid genomen van bijna al je overgewicht maar worstel je nu nog met die laatste pondjes? Probeer je trainingen nog intensiever te maken. Probeer een paar keer per week High Intensity Training te doen. Dit kan je helpen om door je plateau te stoten. Door je hartslag flink omhoog te jagen krijg je een afterburn effect, dit wilt zeggen dat je niet alleen tijdens je training meer verbrand maar ook nog tot soms wel 48 uur na je workout.

Doseren.
Gezond afslanken draait om meer dan alleen minder eten maar in sommige gevalleneten mensen toch nog net iets teveel. Probeer je niet bij elke maaltijd vol te eten maar probeer te ontdekken wanneer je vol begint te raken en stop voor die tijd met eten. Het vergt wat oefening maar al snel weet je beter in te schatten hoeveel eten je nodig hebt en hoeveel net teveel is.

 

Een periode van stilstand is eigenlijk heel normaal als je aan het afslanken bent maar dat wilt niet zeggen dat er niets gebeurt in je lichaam. Probeer consequent te blijven en kijk af en toe kritisch naar je dieet en trainingsprogramma. Stel het bij waar nodig. Duizenden mensen lukt het om af te vallen dus er is geen enkele reden waarom het jou niet zal lukken.

Afvallen, ook jij kunt het

En Nu Gaat Het Lukken! Afslanken is simpel.

afslankenAls het over effectief afslanken gaat, is het grootste probleem dat mensen niet goed weten wat ze wel en niet moeten doen om van die extra pondjes af te komen. In dit artikel rekenen we af met dit probleem. De informatie in dit artikel zou zomaar het verschil voor je kunnen maken.

Een van de factoren die invloed heeft op je gewicht is slaap. Slaaptekort veroorzaakt vermoeidheid waardoor je geen energie meer hebt om te sporten. Je hormoonbalans wordt ook negatief beïnvloed door te weinig slaap. Om het slaapgebrek en de moeheid te compenseren gaan veel mensen meer eten en vaak over eten.

Smokkelen
Om een (streng) dieet vol te houden en het gemis van lekkernijen voor de lange termijn vol te kunnen houden, is het wellicht een goed idee om 1 dag per week als cheat dag te houden. Deze dag mag je eten waar je zin in hebt. Het vooruitzicht op een cheatdag helpt je waarschijnlijk om de rest van de week je gezonde gewoontes vol te houden en vlak na je cheatdag heb je weer zin om extra goed je best te doen

Smoothies en ander lekkers
Om van je overgewicht af te komen, is het goed om ongezonde tussendoortjes te vervangen met gezonde groene smoothie drinkensnacks. Een gezond tussendoortje is nooit een vervanging voor een maaltijd maar ze zijn wel nuttig tussen de maaltijden door. Een handje noten, vers fruit of een groene smoothie zijn voorbeelden van gezonde tussendoortjes

Havermout
Havermout is een van de beste keuzes wanneer je gezond wilt eten en vet wilt verbranden. Het heeft een enorme voedingswaarde en bevat veel vezel en een lage glycemische index. Je kunt makkelijk je ontbijt of lunch vervangen door een kom havermoutpap. Havermoutpap kun je maken met water, melk, amandelmelk. Met havermout kun je ook heerlijke koekjes, muffins en cakes maken als alternatief voor bijvoorbeeld brood

Eiwitrijke voeding
Een flinke eiwitrijke maaltijd is ook altijd goed om te eten en zeker als je ook regelmatig

proteïne dieet
Vitadis bied hele mooie proteïne rijke producten aan

sport. Eieren, kwark, vlees, kip of vis zijn uitstekende eiwitbronnen en helpen je de dag door te komen. De extra eiwitten geven je een voldaan gevoel en verteren langzaam zodat je langer vol zit. Je spieren herstellen ook beter als je genoeg proteïne binnen krijgt. Er zijn zelfs hele goede eiwit diëten te krijgen.

Gezonder
Praten over dat je wilt afvallen kan soms ongemakkelijk zijn. Vertel aan mensen die interesse tonen dat je wat gezondere keuzes wilt maken en daarom oplet wat je eet en drinkt. Vaak klinkt dat ook beter als weer het zoveelste verhaal van iemand die zo nodig “aan de lijn wilt doen” Gezonder leven willen we allemaal wel toch?

Zen
Als je veel last hebt van stress maakt je lichaam het stresshormoon Cortisol aan. Dit hormoon zorgt ervoor dat je juist vet vasthoud. Vind manieren om met je stress om te gaan en probeer bijvoorbeeld eens meditatie of mindfulness uit. Bewegen in de buitenlucht is eenvoudig maar wel erg effectief bij stress. Ook lichamelijke blessures kunnen je afslank pogingen flink dwarsbomen. Ga samen met je trainer op zoek naar dingen die je nog wel kunt doen ondanks je blessure. Zo hoef je niet minder te bewegen en kun je gewoon lekker doorgaan met je gezonde levensstijl.

Kleinere bordjes
Verdeel al je calorieën eens over meer maaltijden als de standaard 3. Meerdere kleine maaltijden per dag houden je stofwisseling gaande en zo neem je bovendien de voedingsstoffen beter op.

Aan het begin van dit artikel heb ik al verteld dat gebrek aan kennis vaak de oorzaak is dat mensen niet de gewenste resultaten halen en soms hun toevlucht nemen tot gevaarlijke crashdiëten. Je beschikt nu over een flinke dosis kennis om goed te beginnen met je nieuwe, gezonde levensstijl. Het enige wat nog tussen jou en de extra kilo’s staat ben jij! Aan de gang gaan met deze nieuwe kennis is het antwoord daarop en zorgt ervoor dat je dit keer wel zult slagen!

Dit onwijs grappige filmpje kan ik je niet onthouden!
5 veterbranders die je in elke supermarkt kunt vinden.

En Nu Gaat Het Lukken! Afslanken is simpel.

Meer energie en gezonder eten

We willen allemaal gezond eten maar soms ben je gewoon te druk, moe of heb je andere zaken aan je hoofd om je bezig te houden met het klaarmaken van een gezonde maaltijd. Ik heb wat tips voor je in een artikel geplaatst om je te helpen gezond te etenmeer energie

Ben je druk en heb je vaak geen zin om aan het einde van een lange dag nog in de keuken te staan? Reserveer dan 1 dag in de week om je maaltijden te maken en deze in te vriezen. Misschien is het even wennen om op deze manier te werken maar het levert je een enorme tijdswinst op en het helpt je om toch gezond te eten met een drukke baan.

Om een actief en gezond leven te leiden heb je een compleet en gevarieerd eetpatroon nodig. Je werkt en doet aan sport. Het is belangrijk om genoeg eiwitten binnen te krijgen zodat je lichaam kan herstellen van de trainingen. Eet ook genoeg complexe koolhydraten om genoeg energie te hebben zodat je na een lange werkdag nog lekker kunt gaan sporten

Voldoende vitamine C is super belangrijk. Veel groente en fruit leveren deze belangrijke vitamine. Voor je immuunsysteem en het onderhouden van een gezond lichaam is de bekendste vitamine echt onmisbaar.

Hoe ouder je wordt, des te meer moeite je lichaam heeft om alle voedingsstoffen uit je eten op te nemen. Voor oudere mensen geld dan ook dat zij genoeg voedingsvezel moeten eten en het eten zo moeten bereiden dat het goed opneembaar is door het lichaam. Zwaar tafelen wordt dus afgeraden. Meerdere malen per dag een lichte maaltijd is wellicht beter.

Frisdrank kun je het beste missen. Het zit vol suiker en andere schadelijke stoffen en het doet niets positiefs voor je gezondheid. Zelfs light frisdranken zijn dikmakers dus laat je niet foppen. Veel mensen vallen snel een paar kilo af wanneer zij gestopt zijn met het drinken van frisdrank. Ook de meeste aanmaak limonade en vruchtensappen zijn niet echt goed voor je.

Zoveel mogelijk van het land eten is een van de beste dingen die je kunt doen voor je gezondheid. Groeit het aan een boom, loopt het rond, zwemt het of komt het uit de grond? Dan is het waarschijnlijk goed voor je. Komt het uit een mooie verpakking waar veel aandacht aan is besteed en zit er een groot etiket met voedingsmiddelen op? Laten staan en verder naar het groenteschap!

Je ziet dat het niet altijd nodig is om een streng dieet te volgen om gezond te leven. Ook als je op de tips uit het artikel let, kom je een heel eind en is het zelfs met een druk bestaan heel goed mogelijk om gezond te eten. Een paar kleine aanpassingen kunnen al voldoende zijn om minder gezondheidsklachten te hebben en meer energie te hebben. Eet puur, denk na en wees kritisch als je eten in een mooie verpakking zit.

Meer energie en gezonder eten

Dit is nodig voor gezonde voeding.

betere keuzesIn dit artikel heb ik een aantal tips voor gezonde voeding. Voeding en met name gezonde voeding is al jaren een dankbaar onderwerp voor onderzoekers. Wat doet voeding met je lichaam en hoe beïnvloed het je gezondheid?
 Mindful eten
Een ongemakkelijk en opgeblazen gevoel na het eten kun je voorkomen door rustig de tijd te nemen voor je maaltijd. Het helpt om je eten beter op te nemen en te verteren en voorkomt dat je over eet. Met aandacht en rustig eten heeft ook een positief effect op hoe je je voelt. Wellicht is het slim om korte pauzes in te lassen tussen voorgerecht, hoofdgerecht en dessert.
Probeer vega
Het is niet nodig om elke dag vlees te eten. Een aantal dagen per week zonder vlees is goed voor je lichaam. Het helpt je om overgewicht te voorkomen en door vlees te vervangen met bonen, peulvruchten of granen, verhoog je ook je vezel inname. 2 Vega-dagen per week? Lijkt me een goed idee!
Wees alert op suikervrije producten. Vaak is er meer vet en zout toegevoegd om een product toch lekker te laten smaken. Het is altijd verstandig om etiketten goed te bestuderen. Zo leer je wat je binnenkrijgt en voorkom je nare verassingen achteraf.
Gezonde vetten
Vet is toch slecht voor je? En in avocado zitten vetten zeggen ze… Avocado zit bomvol gezonde vetten en helpt je zelfs vet af te breken door de stoffen die hierin zitten. Bovendien leveren avocado’s voedingsvezel wat onmisbaar is voor een gezond lijf. Onverzadigde vetten in avocado zijn juist heel gezond!
Groente is echt onmisbaar. Als je hier niet van houd is het toch belangrijk om het te leren eten. Veel mensen krijgen te weinig groente binnen en missen daarom een hoop voedingsstoffen, vitaminen en mineralen. Groenten dragen enorm bij aan je gezondheid en zijn daarom echt een must. Je kunt bijna niet teveel groenten eten.
Bakken, braden, stomen
Experimenteer eens met de bereidingswijze van je voedsel. Frituren is eigenlijk nooit goed maar bakken in kokosolie of stomen is juist erg gezond. Er zijn veel manieren om je eten te bereiden op een gezonde manier. Bovendien ontdek je verschillende smaken als je hiermee gaat experimenteren.
Probeer eens een week glutenvrij te eten en observeer wat dit met je lichaam doet. Veel mensen lopen met een gluten allergie rond waar zij niet van op de hoogte zijn. Voel je je beter na een gluten vrij periode? Houden zo en probeer dan altijd glutenvrij te eten.
Lekker en gezond
Gezond eten kan erg lekker zijn. Maak daarom je dessert ook zo gezond mogelijk. Zelf ijs maken op basis van yoghurt of bevroren banaan kan erg leuk zijn. Fruit of bessen als toetje scoort ook meestal erg goed aan tafel.
Er valt nog veel te leren over voeding en gezondheid. De wetenschappers zijn hier elke dag mee bezig. Sommige resultaten spreken elkaar tegen en soms blijkt wat we vroeger als gezond zagen, vandaag de dag toch niet zo gezond te zijn. Sta open voor nieuwe ideeën en gebruik je gezonde verstand wanneer het gaat om het maken van gezonde keuzes.

Dit is nodig voor gezonde voeding.