Dit is nodig voor gezonde voeding.

betere keuzesIn dit artikel heb ik een aantal tips voor gezonde voeding. Voeding en met name gezonde voeding is al jaren een dankbaar onderwerp voor onderzoekers. Wat doet voeding met je lichaam en hoe beïnvloed het je gezondheid?
 Mindful eten
Een ongemakkelijk en opgeblazen gevoel na het eten kun je voorkomen door rustig de tijd te nemen voor je maaltijd. Het helpt om je eten beter op te nemen en te verteren en voorkomt dat je over eet. Met aandacht en rustig eten heeft ook een positief effect op hoe je je voelt. Wellicht is het slim om korte pauzes in te lassen tussen voorgerecht, hoofdgerecht en dessert.
Probeer vega
Het is niet nodig om elke dag vlees te eten. Een aantal dagen per week zonder vlees is goed voor je lichaam. Het helpt je om overgewicht te voorkomen en door vlees te vervangen met bonen, peulvruchten of granen, verhoog je ook je vezel inname. 2 Vega-dagen per week? Lijkt me een goed idee!
Wees alert op suikervrije producten. Vaak is er meer vet en zout toegevoegd om een product toch lekker te laten smaken. Het is altijd verstandig om etiketten goed te bestuderen. Zo leer je wat je binnenkrijgt en voorkom je nare verassingen achteraf.
Gezonde vetten
Vet is toch slecht voor je? En in avocado zitten vetten zeggen ze… Avocado zit bomvol gezonde vetten en helpt je zelfs vet af te breken door de stoffen die hierin zitten. Bovendien leveren avocado’s voedingsvezel wat onmisbaar is voor een gezond lijf. Onverzadigde vetten in avocado zijn juist heel gezond!
Groente is echt onmisbaar. Als je hier niet van houd is het toch belangrijk om het te leren eten. Veel mensen krijgen te weinig groente binnen en missen daarom een hoop voedingsstoffen, vitaminen en mineralen. Groenten dragen enorm bij aan je gezondheid en zijn daarom echt een must. Je kunt bijna niet teveel groenten eten.
Bakken, braden, stomen
Experimenteer eens met de bereidingswijze van je voedsel. Frituren is eigenlijk nooit goed maar bakken in kokosolie of stomen is juist erg gezond. Er zijn veel manieren om je eten te bereiden op een gezonde manier. Bovendien ontdek je verschillende smaken als je hiermee gaat experimenteren.
Probeer eens een week glutenvrij te eten en observeer wat dit met je lichaam doet. Veel mensen lopen met een gluten allergie rond waar zij niet van op de hoogte zijn. Voel je je beter na een gluten vrij periode? Houden zo en probeer dan altijd glutenvrij te eten.
Lekker en gezond
Gezond eten kan erg lekker zijn. Maak daarom je dessert ook zo gezond mogelijk. Zelf ijs maken op basis van yoghurt of bevroren banaan kan erg leuk zijn. Fruit of bessen als toetje scoort ook meestal erg goed aan tafel.
Er valt nog veel te leren over voeding en gezondheid. De wetenschappers zijn hier elke dag mee bezig. Sommige resultaten spreken elkaar tegen en soms blijkt wat we vroeger als gezond zagen, vandaag de dag toch niet zo gezond te zijn. Sta open voor nieuwe ideeën en gebruik je gezonde verstand wanneer het gaat om het maken van gezonde keuzes.

Dit is nodig voor gezonde voeding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *