Wat moet ik na de training eten?

Wat je direct of kort na je workout eet is misschien wel je belangrijkste maaltijd. Je hebt intensief gesport en wilt er alles uithalen wat erin zit toch? Let dan even op en lees dit artikel. Ik vertel je wat je moet eten en wanneer je hier het meeste profijt van hebt.

Laten we eerst een wat helderheid scheppen want als je eenmaal weet welke voedingsmiddelen cruciaal zijn na je training en waar je deze vandaan haalt, is het allemaal niet meer zo ingewikkeld.
In dit artikel geef ik antwoord op de vragen:
Waarom je direct of kort na je training zou moeten eten
Wat je dan moet eten
Wat je absoluut moet vermijden!
En wanneer is nou precies het juiste moment?

Training en voeding hebben altijd direct met elkaar te maken en het een kan niet zonder het ander. Wil je afvallen, aankomen, fitter worden of je gewoon lekker in je vel voelen dan is het belangrijk om beide in orde te hebben. trainen met een volle maag is niet fijn en al helemaal niet gezond, zonder voeding is het ook niet aan te raden om intensief te sporten. Sommige mensen denken dat sporten in combinatie met een crashdieet de oplossing voor hun overgewicht is maar niets is minder waar. Je lichaam voorzien van de juiste voedingsstoffen op precies het goede moment is wel het antwoord en de juiste manier om overgewicht te bestrijden. Intensief sporten en verstandig met je voeding omgaan kan wonderen verrichten!

Waarom je direct of kort na het sporten moet eten?
Door te sporten verbruik je energie en dus calorieën. Je trekt de glycogeen voorraden in je spieren leeg en belast je spieren intensief. Daarom is het belangrijk om je lichaam direct na een wedstrijd of training te voorzien van voedingsstoffen. Je spieren hebben dit nodig om te herstellen en je leeggetrokken glycogeenvoorraden worden zo weer aangevuld. Door de juiste voeding na deze belasting kan je lichaam zich aanpassen zodat het klaar is voor de volgende training.

Wat moet ik dan eten?
Naast water heb je direct na een intensieve workout, koolhydraten en proteïne nodig. Je moet je lichaam voeden met koolhydraat en proteïne rijk voedsel. Deze after workout meal moet ongeveer de helft van het aantal calorieën die je zojuist verbruikt hebben. Bodybuilders die vooral het opbouwen van spierweefsel als doel hebben, kunnen het beste een hoogwaardige proteïne shake gebruiken. Voor de andere sporters heb ik een paar suggesties op een rijtje gezet.

  • Volkoren brood met een gekookt eitje
  • Groene smoothie met chiazaad
  • Groene salade met kip of tonijn
  • Kwark met fruit

Wat moet je vermijden na de training?
Vet eten kun je beter vermijden. Vet is moeilijk verteerbaar en een vette hap direct na je training kan wat spijsverteringsproblemen geven. Bovendien vertraagt vet de opname van voedingsstoffen door je lichaam. De broodnodige koolhydraten en eiwitten worden dus te langzaam opgenomen als je maaltijd teveel vet bevat

De beste timing
Binnen een half uur na je workout moet je lichaam gehydrateerd zijn. Dis drink vrijwel meteen nadat je klaar bent genoeg om je elektrolyten aan te vullen en uitdroging te voorkomen. De eiwitten en koolhydraten heb je binnen een uur na de training hard nodig. Alles wat je later als een uur nog eet, heeft minder effect. Het groei en herstelraam bevind zich dus in de 60 minuten direct na je training of wedstrijd.

Het is van belang om te hydrateren, energie aan te vullen en je lichaam te voorzien van voedingsstoffen om te herstellen. Probeer wel te voorkomen dat je enorm gaat bunkeren na de training.

Wat moet ik na de training eten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *